Zmiany w portach w 2013 r.

N wejscie

 

W ubiegłym roku dużo się działo. Pieniądze z programów Unii  Europejskiej pozwoliły na realizację inwestycji dzięki którym wiele portów poddano modernizacji, rozbudowie. Powstały również całkiem nowe, nowoczesne porty, które będzie można podziwiać już w nadchodzącym sezonie. Poniżej przedstawiamy garść informacji o tym, co się zmieniło w 2013 roku.

Dziwnów

W ramach realizowanego przez Urząd Morski projektu „Porty Zalewu Szczecińskiego – poprawa jakości Infrastruktury szansą na rozwój” w Dziwnowie pogłębiono do 4,5 metra tory podejściowe. Inwestycja pozwoliła przeprowadzić prace pogłębiarskie kompleksowo na całej trasie podejściowej do portu, poprawiając tym samym komfort i bezpieczeństwo. Inwestycja objęła obszar od wejścia do portu do mostu (ok. 700 m3), od mostu do nabrzeża postojowego (ok 530 m3), od południowej granicy portu do pławy K-1 (ok. 6700 m3), a także od pławy 18 do Wolina (ok. 6700 m3). Prócz prac pogłębiarskich, wymieniona została część pław oraz oznakowań nawigacyjnych. Nowe pławy wykonane są z tworzywa sztucznego i posiadają oświetlenie zasilane energią słoneczną. Nowa infrastruktura wpłynie na poprawę komfortu i bezpieczeństwa.

Wolin

Ubiegły rok przyniósł zakończenie rozpoczętej we wrześniu 2011 roku inwestycji związanej z budową basenu. Pracom towarzyszyły sensacyjne odkrycia archeologiczne, które znacznie przedłużyły czas trwania inwestycji. Wydobytych zostało ponad czterdzieści tysięcy eksponatów. W ramach projektu powstał basen z 30 miejscami postojowymi, nowoczesnym oświetleniem, punktami poboru wody i energii elektrycznej. Inwestycja nie pozostała bez wpływu na lokalną społeczność. W okolicy nowego basenu powstał punkt gastronomiczny oferujący świeżą rybkę prosto z połowu. Pani Czesława – właścicielka smażalni zadba o to, aby goście otrzymali wyłącznie to, co złowiono w danym dniu. Opiekę nad obiektem powierzono Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wolinie. Uroczyste otwarcie basenu przewidziane jest na rozpoczęcie sezonu żeglarskiego w tym roku. Warto wybrać się i zobaczyć na własne oczy rezultat prac, a przy okazji skosztować świeżej rybki Pani Czesławy.

Wapnica

Pod koniec sezonu roku 2013 został otwarty nowy port jachtowy Marina Wapnica. Inwestycja zrealizowana została w ramach Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Uroczystość otwarcia wpisała się w program Regionalnego Kongresu Kobiet. Gwoździem programu były oczywiście regaty, w których wzięły udział głównie załogi kobiet. Wśród uczestniczek regat były znane polskie żeglarki, podróżniczki: Mira Urbaniak, Teresa Remiszewska i Monika Witkowska. Podczas imprezy prowadzone były warsztaty żeglarskie, nauka tańca liniowego. Dobrą zabawę zapewnił koncert zespołu Emerald oraz grochówka dla wszystkich. Konkursy  dla dzieci i dorosłych poprowadził Szymon Kaczmarek – autor audycji radiowej „Klub Podróży Szymona Kaczmarka”. Do tej pory w Wapnicy była jedynie przystań. Teraz miejsca wystarczy dla około 50 jachtów. Może warto uwzględnić nowy port podczas planowania rejsów w tym sezonie?

Świnoujście

W Świnoujściu zakończyła się budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym. Inwestycja jest częścią największego przedsięwzięcia energetycznego w historii Polski, która wpłynie pozytywnie na gospodarkę nie tylko naszego kraju, ale całej Europy. Budowa nabrzeża umożliwia obsługę jednostek LNG, ich bezpiecznego cumowania, wyładunku oraz przesyłu LNG do części lądowej terminalu. Nabrzeże pozwala na obsługę jednostek o długości nawet 315 m, szerokości 50 m, dopuszczalnym zanurzeniu 12,5 m oraz pojemności od 120 do 216 tysięcy m3. W ramach inwestycji powstało stanowisko statkowe, estakada, platforma technologiczna, a także nowy falochron osłonowy o długości 250m. Projekt był współfinansowany przez „Europejski program energetyczny na rzecz naprawy gospodarczej”. Pierwszy gazowiec ma zwinąć do portu w połowie tego roku.

Stepnica

Również basen kolejowy w Stepnicy doczekał się modernizacji. Wymieniono i przebudowano nabrzeża oczepowe, dostosowując je do zwiększonej głębokości użytkowej oraz zwiększonych obciążeń użytkowych nabrzeży. Prace obejmowały także pogłębienie basenu portowego oraz przeniesienie pachołów cumowniczych. Środkowa ścianka szczelna została wymieniona na palościankę z żelbetową nadbudową w postaci żelbetowego oczepu grubości 70 cm. Nabrzeże wyposażono w 24 pachoły cumownicze o nośności nominalnej 150 kN, punktowe urządzenia odbojowe (odbojnice korytkowe), a także drabinki wyjściowe (co 5 m). Dodatkowo basen kolejowy został pogłębiony do głębokości 4,5 m, dzięki czemu port może obsługiwać większe jednostki. Powstało stanowisko ro – ro do obsługi ładunków wielkogabarytowych. Stanowisko wyposażono w rampę (szerokości 12 m i długości 20 m) do obsługi barek typu ro-ro. Rampa wytrzymuje obciążenie użytkowe do 250 kN na oś. Maksymalna masa ładunku wynosi 2000 kN.

Szczecin

W 2013 roku zakończono kolejny etap budowy portu jachtowego na Wyspie Grodzkiej w Szczecinie. Wcześniejsze prace polegały między innymi na podwyższeniu wyspy o ponad 2 m. W ubiegłym roku powstały nowe nabrzeża z prawie 80 pomostami pływającymi przygotowanymi do obsługi mniejszych i większych jednostek. Zagospodarowane zostało Nabrzeże Starówka znajdujące się po stronie innej wyspy, Łasztowni. Obie wyspy zostały połączone nowym mostem zwodzonym umożliwiającym łatwą przeprawę i poruszanie się po obu wyspach. Inwestycja została zrealizowana w ramach projektu Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Władze miasta mają nadzieję, że nowy port przyciągnie dużą liczbę żeglarzy pływających po Bałtyku oraz jachtów przepływających przez Szczecin w drodze z lub do Berlina.

Gryfin

Siódmego września, podczas Międzynarodowego Zlotu Jachtów Motorowych odbyła się uroczystość otwarcia nowego portu w Gryfinie. W ramach projektu Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego przeprowadzona została modernizacja nabrzeża. Wybudowano także nowy port. Inwestycja objęła też budowę bulwaru, ścieżek rowerowych, deptaka i latarni, które są ozdobą nabrzeża przy Odrze. Uroczyste otwarcie odbyło się 7 września. Na uczestników czekał rodzinny piknik, konkursy z nagrodami, rejsy po porcie, koncerty oraz widowiskowy pokaz sztucznych ogni.

Mrzeżyno

Pod koniec ubiegłego roku zakończono prace przy modernizacji portu rybackiego w Mrzeżynie. Nabrzeża o łącznej długości 429 m wyposażono w punkty poboru wody i energii elektrycznej. Powstał basen remontowy, warsztat i slip do obsługi jednostek rybackich. Inwestycja obejmowała także budowę budynku Bezpośredniej Sprzedaży Ryb z magazynem, chłodnią i wytwornicą lodu. Przebudowano drogi, place, kanalizację, sieć elektryczną i wodociągową. Powstały punkty zdawania wód zaolejonych i ścieków komunalnych z jednostek rybackich. Część prac została zaplanowana na rok 2014, jednak prace mają zakończyć się przed zbliżającym się sezonem. Port rybacki zyskał nowoczesną infrastrukturę i dołączył do grona najnowocześniejszych portów w Polsce.

Hel

Port helski nie cieszył się dużą ilością miejsc. Narzekano także na jakość obsługi. Na szczęście to już przeszłość. W ramach Projektu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” port poddano modernizacji.  Przystań jachtowa została rozbudowana. Obecnie miejsca wystarczy dla ok 55 jachtów o długości od 6 do 24 metrów. Nie ma już problemów z dostępem do punktów poboru wody i energii, odbioru ścieków i odpadów komunalnych. W ramach rozbudowy zamontowano nowy pomost pływający przy Falochronie Zachodnim Zewnętrznym z 14 stanowiskami postojowymi dla jachtów o długości do 12 m. Nowy pomost powstał również przy Pirsie Rybackim. Tutaj powstało 16 stanowisk postojowych dla jednostek o długości do 8 m. Istniejące stanowiska postojowe przy Pirsie Wewnętrznym zostały przystosowane dla jednostek o długości od 12 do 24 metrów. Powstały także stanowiska równoległe dla dwóch jachtów o długości do 12 m i czterech jednostek o długości od 14 do 24 metrów. Hel zyskał nowoczesną marinę, która powinna spełnić oczekiwania żeglarzy.

Rok 2013 przyniósł wiele pozytywnych zmian, które przynajmniej w założeniu mają wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa, komfortu i atrakcyjności naszych nadmorskich marin. Warto w nadchodzącym sezonie wybrać się w rejs i samodzielnie zweryfikować powyższe informacje. Na ten rok również zaplanowano wiele zmian, ale o tym napiszemy w kolejnym artykule.

autor: Grzegorz Zioło

Podziel się/Dodaj do ulubionych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>